Skolans avslutat projekt |
|
Folkhögskolor för jämlik utbildning och hälsa |
 |
Ett
samverkansarbete mellan folkhögskolorna i Västra Götaland och
Västra Götalandsregionen för att kunna möta förändrade
förutsättningar på bästa sätt.
Folkhögskolornas deltagare blir allt yngre, många har icke
fullföljda gymnasieutbildningar bakom sig, olika funktionshinder
blir allt vanligare liksom sociala problem hemifrån. De nya
deltagargruppernas sammansättning påverkar hela tillvaron på
folkhögskolan och alla personalgrupper på skolan berörs.
Hur kommer utvecklingen att se ut? Om tre år? Om fem år?
Samtliga 20 folkhögskolor i regionen deltar i arbetet.
Satsningen är ett treårigt arbete från och med hösten 2013 och
tre läsår framöver med sikte på fortsättning.
Behoven av ny kompetens ökar hos alla personalgrupper på skolan,
inte bara den pedagogiska personalen. För att kunna möta de
förändrade förutsättningarna på bästa sätt framöver initierade
förra folkhälsochefen Johan Jonsson ett treårigt arbete för
samtliga folkhögskolor i Västra Götaland. Satsningen som inte
kallas för ”projekt” utan process, ska inte stanna efter tre år
utan fortsätta.
Målet är ett långsiktigt förändringsarbete på respektive
folkhögskola. |
|
 |
|
Nordplus Adult 2017-2018 |
Överbrygga
språkbarriärer
I projektet deltar partner från Åland, Sverige, Norge, Danmark
och Island. Projektet skall utgående från EU:s nyckelkompetenser
för livslångt lärande fokusera på ”digital kompetens” och ”lära
att lära” inom vuxenutbildningen, med inriktning mot de som
studerar inom social- och hälsovården.
Målet är att hitta bra digitala verktyg för de studerande som
har ett annat modersmål och som kan hjälpa dem att tillgodogöra
sig yrkesundervisningen på ett bättre sätt. |
|
 |
|
Work For Adults 2 |
 |
Work For Adults 2.0
http://www.workforadults.eu/ (English
version)
http://finskafhsk.eu/WFA/ (Swedish
version) |
|
 |
|
Reshape |
 |
Reshape the future Education
and training for Refugees and Migrants Reshape.Europa
tar emot tiotusentals flyktingar varje år som behöver
skydd, stöd, vägledning, rådgivning, och utbildning
särskilt för dem som vill och får tillstånd att stanna
och bo .Integrering av dessa personer utgör en stor
utmaning till medlemsstaterna som kämpar samtidigt emot
ekonomiska och sociala svårigheter som präglar bland
annat utbildningssektorn. |
|
 |
|
Language open gates to Society |
 |
Speaking a foreign language is on of the most demanded skill by
the employers in this rapidly changing world. |
|
 |
|
Work for Adults 2.0 |
ERASMUS+ STRATEGIC PARTNERSHIPS
AGREEMENT NO:
2015-1F-I01-KA202-009089 |
 |
 |
Bakgrund |
Projektet
bygger på kartläggningsrapporten av
de grundläggande kunskaper och
färdigheter som behövs av vuxna i
sitt lärande från OECD (Organisation
for Economic Cooperation and
Development) (PIAAC 2013). Rapporten
betonar behovet av att utveckla de
studerandes digitala kompetenser och
problemlösningsförmågor i dagens
teknologiska miljö |
|
Mål |
*
Att utveckla tätare samarbete mellan
skolor/institutioner och arbetslivet.
* Utvecklar och implementerar nya innovativa IKT
(information och kommunikationsteknologi) och digitala lösningar
i
arbetsplatslärande |
|
Förväntade resultat |
1. En rapport om framgångsrika exempel av
arbetsplatslärande i deltagande länder.
2. Ett antal modeller som beskriver implementering och
användning av IKT och sociala media i arbetsplatslärande i vissa
bestämda kontexter.
3. Förbättrad digital och webbaserad undervisningsskicklighet i
olika inlärningsmiljöer.
4. Förbättrade kunskaper i livslångtlärande och förbättrad
dokumentering av lärande processer hos vuxna deltagare. |
|
Projekttid |
2 år 2015–2017 |
|
Intellektuella utfall |
Riktlinjer för användning av socialmedia i procedur med
lärande beskrivning utifrån den studerande, arbetsplatsen och
lärarens synvinkel. Detta diskuteras och arbetas fram under en
workshop (national multiplier event) i slutskedet av projektet
tillsammans med arbetsgivare. |
|
En beskrivning av bästa praktiker inom arbetsplatslärande. |
|
Organisation
Webbplats
Land |
Omnia
https://www.omnia.fi/ |
Tartu Folkhögskola
http://www.rahvaylikool.ee/ |
Ikaslan
http://www.ikaslanbizkaia.eus/
|
Bridgewater Collage
https://www.bridgewater.edu/ |
Finska Folkhögskolans stiftelse
http//finska.fhsk.se/ |
|
 |
|
TRODEU |
 |
PROJEKT ”TRODEU”: TRAINING TO OPEN DOORS TO EUROPE
Erasmus +, KA2 “Strategic Partnership for Adults”.Projektets
syfte är att förbättra utbildningsprocessen inom vuxenutbildning
genom att utveckla språkmetodik för att öppna dörrarna till ett
”Europa för alla”.
Projektet riktar sig till arbete med missgynnade i olika
europeiska samhällen. Det syftar till livslångt lärande och
integration genom mångkulturalism, workshops, kreativitet,
användning av ny kommunikationsteknologi och att motivera till
språkinlärning och flerspråkighet.
Projektets prioriteringar:
-
Förbättra kompetensen hos vuxenutbildare.·
- Utveckla grundläggande kunskaper med hjälp av innovativa
undervisningsmetoder.·
- Effektivt förbättra grundläggande färdigheter för specifika
grupper i samhället.·
- Utveckla mångkulturalism, integrering och kreativitet.
TRODEU är ett partnerskap mellan fyra
europeiska utbildningsinstitutioner: SOCAEN, Spanien
(Teneriffa), ICE, Portugal, KU Leuven University, Belgien och
Mångkulturella Finska Folkhögskolan, Sverige. |
|
 |
|
READY STUDY GO AROUND EUROPE(RSGAE) |
 |
http://www.rsgo.eu |
Målet med projektet är att använda mobilt lärande i
kultur- och språkinlärning. . Projektet kommer att
produceraspråkmaterial med yrkesinriktat innehålla åtta språk
(estniska, finska, ungerska, italienska, polska, spanska,
svenska och turkiska) till ett flertal sektorer (språk och
kultur, fordon, hotell och turism, restaurang och kök samt
social omsorg och hälsovård).
Materialet vänder sig till yrkesstuderande
som ska göra arbetsplatsförlagd praktik, deras lärare och
handledare på arbetsplatsen. Även arbetsgivare kan använda
materialet för kompetensutveckling av personalen. Mobil appen
som kommer att skapas gör det möjligt att lättare använda
materialet i verkliga arbetssituationer ute på arbetsplatser.Följande
utbildningsanordnare från 8 europiska länder deltar i projekte.
Finland
Omnia och
Lapland Vocational College
Sverige
Mångkulturell folkhögskola en del
av finska folkhögskolan i Göteborg Estland
Tartu Health Care College Italien
Qualitas Forum srl Ungern
Andrassy György Catholic Business
Academy
Spanien
http://www.ua.es/en Turkiet
Metegder Irland
Institute of Technology Tralee
Projektpresentation
på svenska (PowerPoint 2010 eller
bättre)
Projektpresentation
på engelska (PowerPoint 2010 eller
bättre)
Nyhetsbrev |
|
 |
|
Inkludera mera |
 |
Inkludera
mer är antirasistiskt folkhögskolaprojekt.
Finsk folkhögskola och andra 33
folkhögskolor samarbetar med EXPO och lokala
ungdomsorganisationer för att utveckla
metoder för ett mer inkluderande samhälle.
Inkludera mer har som grund visioner:
Fler vaccineras mot och fler slipper drabbas av vardagsrasism
och främlingsfientlighet.Fler vill som
aktiva medborgare i Sverige, men även som EU-och
världsmedborgare, bidra till att skapa ett mer inkluderande
samhälle.
För att uppnå målet
att utveckla ett mer inkluderande samhälle
som utgår från FNs mänskliga rättigheter
där: - Människor med olika bakgrund och med olika
förutsättningar tar plats i samhällslivet som aktiva medborgare,
i utbildningar, civilsamhälle och i arbetsliv.
Främlingsfientlighet och vardagsrasism motarbetas |
|
 |
|
Lucerna Project |
 |
Understanding
European Customs Approaching Languages and
National Realities
Lifelong Learning Programme
Grundtvig
Partnership |
The partnership involves a range of adult
schools in Spain, Turkey, Sweden and Poland
with students aged from 18 to 86 years old.
They are controlled by state/local
authorities. Most of our students are
migrants, refugees, seniors, unemployed or
at risk of social exclusion by social,
economic deprivation or gender (illiterate
migrant women) and because of lack of any
educational certificate or refugees with
certificates not recognised in Europe, so
they can't access labour market or
vocational training. Other seniors want to
learn Modern Languages and ICT
https://www.facebook.com/LUSERNA.EU |
|
 |
|
Partner i projektet: |
Centre Municipal De Formació De Persones Adultes "Paz
Minguez", Spain
Finska Folkhögskola i Göteborg, Sweden
Karabağlar Halk Eğitimi Merkezi, Turky
Konsum Agnieszka Kosiewicz, Poland
https://www.facebook.com/LUSERNA.EU |
|
 |
|
Understanding
European Customs Approaching Languages and National Realities |
|
Lifelong Learning Programme |
|
Grundtvig Partnership |
The partnership involves a range of adult schools in
Spain, Turkey, Sweden and Poland with students aged from 18 to
86 years old. They are controlled by state/local authorities.
Most of our students are migrants, refugees, seniors, unemployed
or at risk of social exclusion by social, economic deprivation
or gender (illiterate migrant women)and because of lack of any
educational certificate or refugees with certificates not
recognised in Europe, so they can't access labour market or
vocational training. Other seniors want to learn Modern
Languages and ICT. |
|
 |
|
Partner i projektet: |
Centre Municipal De Formació De Persones Adultes "Paz
Minguez", Spain
Karabağlar Halk Eğitimi Merkezi, Turky
Konsum Agnieszka Kosiewicz, Poland |
|
 |
|
Improving the Professionalism
(IMPRO) |
|
Leonardo da Vinci Mobility of the Lifelong Learning
Programme |
We will receive 2 students from Seurakuntaopisto - the
Church Training College - for 8 weeks during the period of
October 2012 to May 2014. The work experience will allow
students the opportunity of working in the specific sector and
gaining general experience. |
|
Partner i projektet: |
Seurakuntaopisto – the Church Training College, Finland |
|
 |
|
Changing expertise for vocational
training 2 (CEVT2) |
|
Leonardo da Vinci Mobility of the Lifelong Learning
Programme |
We are willing to receive 3 members
of staff of Seurakuntaopisto for 1-2 weeks during the period of
September 2012 to May 2014.The partners agree to cooperate in
the project aimed at transferring competences and acquiring
innovative methods and expertise for vocational training staff.
We support the interest in the project which focuses on
cooperation between our partners with the aim to share knowledge
and improve vocational training for future specialists. |
|
Partner i projektet: |
Seurakuntaopisto – the Church Training College, Finland |