|
|
|
|
|
|
Montessoripedagogik är en pedagogik som
har sin grund i Maria Montessoris observationer
av barn. Den bygger på en övertygelse att barn
strävar efter att utveckla sig själv och att
denna utveckling följer olika sensitiva
perioder. Inlärning ska därför följa dessa olika
utvecklingsstadier, vilket inom den pedagogiska
riktningen anses ske om barnen får arbeta så
fritt som möjligt.
Maria Montessori startade sin första skola år
1907.
I en Montessoriförskola ska det finnas
flera olika inlärningsmaterial för barnen, olika
leksaker som ska utveckla deras sinnen. Men det
ska bara finnas en av varje, så barnen får dela
och turas om att leka med alla leksaker, och ska
på så sätt lära sig respekt och att dela med
sig.
Miljön ska även i sig vara inbjudande med
färger, mönster och annat tilltalande eftersom
det underlättar lärandet och gör det mer
intressant och roligt - har barnen roligt när de
lär sig kommer de vilja lära sig mer!

Pedagogerna har inte en framträdande roll
inom montessoripedagogiken utan är mer observant
och ger barnen handledning i deras lärande.
Pedagogerna ger råd och hjälp och finns nära
tillhands om barnen behöver ledning i sitt
lärande. I den dagliga verksamheten uppmuntrar
pedagogerna till inlärning och hjälper barnet
att lära sig självt, inte ta kontroll över
barnet och beordra eller ställa krav. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|